مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر
مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه نظری مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
چارچوب نظری مدیریت کیفیت فراگیر

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت با موضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر  می باشد. در بخش اول به تفصیل در مورد مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر صحبت خواهیم کرد و در ادامه و در بخش دوم به بررسی پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر در پژوهش های داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 «مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008). 

 

 

TQM به عنوان پارادایم  مدیریت بوسیله بسیاری از سازمان ها در سرتاسر جهان پذیرفته شده است. جنبش کیفیت تقریبا در تمام کشورها با پروژه بهبود کیفیت در بخش های تولیدی شروع شد. TQM بعدها در بخش های خدماتی از قبیل بانک، بیمه و در نهایت درسازمان های غیرانتفاعی چون موسسات آموزشی، بهداشتی و… به کارگرفته شده است. در بین عناصر ضروری TQM، تمرکز بر مشتری احتمالا مهمترین عامل است(همان).

 

 

اسکات (1993) بیان می کند که مشتریان و نیازهای آنها است که به سازمان و فعالیت های آن شکل می دهد. تمام شرکت ها تلاش می کنند که بهترین باشند و استراتژی هایی را جهت نیل به اهداف کیفیت خود به کار می گیرند. توسعه TQM به عنوان یک مزیت رقابتی  درنظر گرفته شده است که شرکت ها را کارآمدتر و نوآورتر می سازد. هدف اصلی TQM توسعه یک برنامه برای دستیابی به رضایت مشتری است. با پیروی از قوانین TQM به طور مستمر، شرکت ها می توانند مزیت رقابتی خود را در بلند مدت از طریق سازگاری با نیازهای مشتری، حفظ کنند. کاتلر  TQM را به عنوان بهبود مستمر کیفیت در فرایندهای سازمان، تولیدات و خدمات تعریف می کند. این رویه باید در سرتاسر سازمان، به طور جامع و به وسیله مدیران انجام شود. هدف از این تلاش مستمر، افزایش رضایت مشتری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها یا محدود کردن برخی از هزینه ها است(سازی ، 2000،1-2). 

 

 

انواع سازمان ها، از خصوصی تا دولتی، بزرگ تا کوچک و تولیدی تا خدماتی همه TQM را اعمال می کنند، هرچند این بحث وجود دارد که آیا مفاهیم کلی TQM، ارزش ها، روش ها و ابزارهای آن برای تمام انواع سازمان ها مشابه است. هاگ و استولن (1996) با بیان تفاوت بین سازمانهای تولیدی و خدماتی به این نتیجه رسیدند که مفاهیم اساسی TQM برای تمامی سازمان ها یکسان است، با این تفاوت که سازمان های خدماتی به کندی TQM را می پذیرند(اریکسون ،2004،79).

 

 

امروزه تنها شركتهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسب برخوردارند كه محور اصلی فعالیت موسسه خود را تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداكثر كیفیت قرار داده اند. در واقع حضور موثر و  موفق در بازار رقابتی منطقه ای و جهانی، همراه با استفاده بهینه از تمامی امكانات و بهره برداری مناسب از منابع جدید جهت تولید و ارائه خدمات مطلوب و با كیفیت مناسب براساس رضایتمندی مشتری ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

پس از جنگ جهانی دوم، مدیران صنایع و خدمات در كشورهای مختلف به دلیل عدم اطلاع و توجه كافی به كیفیت و عدم بكارگیری صحیح اجزا آن درفرآیند عملیات، مجبور به تعطیل واحدهای تولیدی و خدماتی خود شدند. در زمانی كه كشورهای غربی درگیر مشكلات بیكاری و ركود اقتصادی بودند، شركتهای ژاپنی با استفاده از نظرات نظریه پردازان علم كیفیت مانند دمینگ، جوران، فیگن بام و ایشی كاوا در راه رشد تولید و خلاقیت و كسب سهم بیشتر بازار قدم های مهمی بر می داشتند. همچنین موسسات تولیدی و خدماتی ژاپن در سایه توجه مناسب به فرهنگ سازمان، بكارگیری مناسب سیستم های صنعتی، بازرگانی و خدماتی و توجه مناسب به عواملی چون مدیریت رفتار و ایجاد انگیزش مناسب و فراهم نمودن جریان اطلاعات فراگیر در بین رده های مختلف سازمانی، سعی در حل مشكلات واحدها و برآورده نمودن خواسته های متغیر مشتریان از طریق بهبود مستمر كیفیت و كاهش هزینه های عملیات خود نموده و آنها همچنین كاهش دوره بازگشت سرمایه را به عنوان اصلی ترین هدف سازمان خود قرار داده اند(كزازی،1378).

 

 

مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریتی است که نیازهای مشترک و اهداف شرکت را جدایی ناپذیر می داند، در تجارت، صنعت و خدمات کاربرد دارد، حداکثر کارآیی و اثربخشی را تضمین می کند، رهبری تجاری را از طریق اعمال حاکمیت در فرآیندها و سیستم ها قوام می بخشد، باعث افزایش کارآیی و نیز جلوگیری از خطاها می شود و سازمان را مطمئن می سازد که کلیه اهداف آن، در جهت برآوردن نیازهای مشتریان است(پترسون ،2008). 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت  70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو  71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

  • حق اشتغال و حقوق کار مهاجرین خارجی در ایران و اسناد بین المللی

    حق اشتغال و حقوق کار مهاجرین خارجی در ایران و اسناد بین المللی حق اشتغال اتباع بیگانه قانون کار ایران حقوق کار اتباع بیگانه سازمان بین المللی کار حق اشتغال مهاجرین خارجی در ایران حق اشتغال مهاجرین خارجی در اسناد…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی

    پروپوزال ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد پلیس ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت شاخص های احساس امنیت اجتماعی شاخص های امنیت اجتماعی مولفه های امنیت اجتماعی عوامل موثر بر…

  • پروپوزال تحلیل فقهی و حقوقی فسخ نکاح با موضوعیت بیماریهای جدید و لاعلاج

    پروپوزال تحلیل فقهی و حقوقی فسخ نکاح با موضوعیت بیماریهای جدید و لاعلاج کلمات کلیدی : عیوب فسخ نکاح فسخ نکاح در فقه پروپوزال فسخ نکاح فسخ نکاح در فقه امامیه فسخ نکاح در فقه اهل سنت فسخ نکاح در…

  • پروپوزال پایان نامه سلامت روان سالمندان

    پروپوزال پایان نامه سلامت روان سالمندان کلمات کلیدی : پروپوزال سلامت روان پروپوزال سلامت روانی نمونه پروپوزال سلامت روان پروپوزال در مورد سلامت روان پایان نامه سلامت روان سالمندان پروپوزال درباره سلامت روان سالمندان پروپوزال در مورد سلامت روان سالمندان…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 31 ( داراييهاي غيرجاري نگهداري شده براي فروش و عمليات متوقف شده)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 31 ( داراييهاي غيرجاري نگهداري شده براي فروش و عمليات متوقف شده) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره31 ( داراييهاي غيرجاري نگهداري شده براي فروش و عمليات متوقف شده) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره31 ( داراييهاي غيرجاري…

  • پایان نامه کارشناسی نمایش گرایش ادبیات نمایشی با عنوان نظری بازکاوی بحران هویت در آثار اوژن یونسکو و عنوان عملی نمایش نامه‌ی یک شب معمولی

    پایان نامه کارشناسی نمایش گرایش ادبیات نمایشی با عنوان نظری بازکاوی بحران هویت در آثار اوژن یونسکو و عنوان عملی نمایش نامه‌ی یک شب معمولی اوژن یونسکو عصر اضطراب عصر بحران آثار اوژن یونسکو فیلسوفان عصر بحران بحران هویت در…

  • دیوار برشی و ترمیم و تقویت سازه های بتنی بوسیله آن

    دیوار برشی و ترمیم و تقویت سازه های بتنی بوسیله آن بتن مسلح دانلود مقاله دیوار برشی دانلود مقاله تقویت سازه های بتنی دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقالات عمران دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقاله ترمیم و تقویت سازه…

  • مبانی نظری شبیه سازی فشار پیزومتریک در بدنه سد با شبکه ANN

    مبانی نظری شبیه سازی فشار پیزومتریک در بدنه سد با شبکه ANN علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سدهای خاکی با داده کاوی بکارگیری داده کاوی در پیش بینی تراوش…

  • مقاله ترجمه شده بررسی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تأمین با در نظرگرفتن سرقت برای کالاهای دیجیتال

    مقاله ترجمه شده بررسی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تأمین با در نظرگرفتن سرقت برای کالاهای دیجیتال کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده درس هماهنگی در زنجیره تامین آماده رشته مهندسی صنایع مقاله…

  • الگوریتم جدیدی برای حل مسأله مسیریابی-موجودی با ارسال مستقیم

    الگوریتم جدیدی برای حل مسأله مسیریابی-موجودی با ارسال مستقیم مسأله مسیریابی موجودی استرات‍ژی ارسال مستقیم بهینه سازی گروه ذرات برنامه ریزی تولید توزیع الگوریتم جدیدی برای حل مسأله مسیریابی موجودی با ارسال مستقیم دانلود مقالات مهندسی نرم افزار رفتن به…

  • ساختمان و نحوه عمل آنزیم نیتروژناز

    ساختمان و نحوه عمل آنزیم نیتروژناز آنزیم میکروبی ساختار و عملکرد نیتروژناز تثبیت نیتروژن د رخاک مراحل مکانیسم نیتروژناز دانلود ساختمان و نحوه عمل آنزیم نیتروژناز مکانیسم تثبیت نیتروژن و عمل هیدروژنیزه شدن مراحل مکانیسم نیتروژناز انجام پایان نامه زیست…

  • تحقیق بررسی ابعاد حقوقی بیمه حمل و نقل دریایی كالا و مقایسه تطبیقی با انگلستان

    تحقیق بررسی ابعاد حقوقی بیمه حمل و نقل دریایی كالا و مقایسه تطبیقی با انگلستان تحقیق بررسی ابعاد حقوقی بیمه حمل و نقل دریایی كالا و مقایسه تطبیقی با انگلستان ماهیت حقوقی بیمه خصوصیات بیمه حمل و نقل دریایی میزان…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی حمایت سازمانی ادراک شده

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی حمایت سازمانی ادراک شده کلمات کلیدی : مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده دانلود مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه داخلی حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه خارجی حمایت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هراس اجتماعی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هراس اجتماعی مبانی نظری هراس اجتماعی ادبیات نظری هراس اجتماعی چارچوب نظری هراس اجتماعی فصل دوم پایان نامه هراس اجتماعی دانلود مبانی نظری هراس اجتماعی پیشینه هراس اجتماعی پیشینه تحقیق هراس اجتماعی پیشینه داخلی هراس…

  • بررسی تاثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتها در بورس تهران

    بررسی تاثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتها در بورس تهران سرمایه فکری عناصر سرمایه فکری کارایی عناصر سرمایه فکری تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی عملکرد مالی شرکتها در بورس تهران کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد…

  • خصوصیات و ویژگی های جرم قاچاق انسان به لحاظ سازمان یافتگی و فراملی بودن آن

    خصوصیات و ویژگی های جرم قاچاق انسان به لحاظ سازمان یافتگی و فراملی بودن آن قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی تحقیق در مورد قاچاق قاچاق انسان در حقوق بین الملل پایان نامه قاچاق انسان ویژگی های جرم قاچاق انسان…

  • مبانی نظری یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

    مبانی نظری یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی در سازمانهای دولتی رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی دانلود مبانی نظری رفتار…

  • فصل سوم پایان نامه سرسختی روانشناختی در زنان

    فصل سوم پایان نامه سرسختی روانشناختی در زنان کلمات کلیدی : پایان نامه سرسختی دانلود پایان نامه سرسختی پایان نامه سرسختی روانشناختی زنان پایان نامه با موضوع سرسختی روانشناختی دانلود پایان نامه سرسختی روانشناختی پایان نامه سرسختی روان شناختی زنان…

  • مطالعه انواع خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع و روشهای پیشگیری

    مطالعه انواع خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع و روشهای پیشگیری ترانسفورماتور ترانسفورماتورهای فوق توزیع علل سوختن ترانسفورماتورهای 66 كیلو ولت خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع خطاها در ترانسفورماتورهای فوق توزیع سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • پرسشنامه تاثیر آموزش خودکارآمدی تحصیلی بر کاهش اهمال کاری دانش آموزان

    پرسشنامه تاثیر آموزش خودکارآمدی تحصیلی بر کاهش اهمال کاری دانش آموزان پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی دانلود پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی راثبلوم پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلـوم دانلود پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون پرسشنامه اهمال…

  • مقاله پزشکی با عنوان فلكشن جانبی ستون

    مقاله پزشکی با عنوان فلكشن جانبی ستون عصب‌رسانی لیگامنتها حركت شناسی فلكشن جانبی ستون دانلود مقاله پزشکی با عنوان فلكشن جانبی ستون سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان نامه…

  • جزوه آناتومی استاد مربوطی

    جزوه آناتومی استاد مربوطی جزوه آناتومی استاد مربوطی رفتن به سایت اصلی جزوه آناتومی استاد مربوطی پاورپوینت 13 جلسه تشکیل کلاس در طول ترم مناسب جمع بندی و مطالعه ایام امتحانات مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان   شامل مباحث زیر…

  • نمونه فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت خودکارآمدی کارآفرینانه

    نمونه فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت خودکارآمدی کارآفرینانه کلمات کلیدی : فصل سوم پایان نامه خودکارآمدی دانلود فصل سوم پایان نامه خودکارآمدی فصل سوم پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینی فصل سوم پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینانه فصل سوم پایان نامه…

  • پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت

    پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت سیستم قدرت پایداری دینامیكی پایداری در سیستم قدرت پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت دانلود مقالات مهندسی برق دانلود مقالات برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته برق پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت      چکیده: در این مقاله…

  • پرسشنامه شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن

    پرسشنامه شناسایی نظام اخلاقی نخبگان علمی کشور و علل تاثیرگذار بر آن و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن پرسشنامه شاخص اخلاق عملی پرسشنامه نظریه های علمی اخلاق پرسشنامه نظام اخلاقی نخبگان علمی پرسشنامه نظام ‌های اخلاقی دینی و دنیوی پرسشنامه…

  • بررسی و مقایسه روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها با سطح مقطع متفاوت و تحت شرایط مختلف ژئومکانیکی

    بررسی و مقایسه روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها با سطح مقطع متفاوت و تحت شرایط مختلف ژئومکانیکی روشهای حفاری طبقه بندی سنگها روش حفاری چالزنی و آتشباری الگوی آتشباری تونلهای بزرگ مقطع مقایسه روش چالزنی و آتشباری در…

  • پروژه کارشناسی رشته محیط زیست و بهداشت محیط با عنوان نیروگاه های حرارتی و اثرات زیست محیطی آنها

    پروژه کارشناسی رشته محیط زیست و بهداشت محیط با عنوان نیروگاه های حرارتی و اثرات زیست محیطی آنها آلاینده ها نیروگاه های حرارتی آلودگی های نیروگاه تصفیه پساب نیروگاه ها اثرات زیست محیطی نیروگاه های حرارتی خرید پروژه کارشناسی رشته…

  • نحوه حقوق و دستمزد بیمارستان لقمان حکیم

    نحوه حقوق و دستمزد بیمارستان لقمان حکیم حسابرسی حقوق و دستمزد طبقه بندی هزینه ها دانلود نحوه حقوق و دستمزد بیمارستان لقمان حکیم هزینه های پرسنلی هزینه های اداری هزینه های سرمایه های پرداخت های انتقالی همکاری در فروش فایل…

  • ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی

    ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی داده کاوی در مدیریت دانش مشتریان بانک مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی مدیریت دانش مشتریان بانک با تکنیکهای داده کاوی مدیریت…

  • سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها

    سازوکارهای تکوین نظام اخلاقی افراد و اخلاقی شدن آنها نظریه های اخلاق نظریه های علمی اخلاق نظام‌های اخلاقی گونه شناسی نظام‌های اخلاقی نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی پایان نامه نظریه های اخلاق پایان نامه اخلاق پایان نامه نظام اخلاقی افراد…