مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر
مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه نظری مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
چارچوب نظری مدیریت کیفیت فراگیر

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت با موضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر  می باشد. در بخش اول به تفصیل در مورد مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر صحبت خواهیم کرد و در ادامه و در بخش دوم به بررسی پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر در پژوهش های داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 «مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008). 

 

 

TQM به عنوان پارادایم  مدیریت بوسیله بسیاری از سازمان ها در سرتاسر جهان پذیرفته شده است. جنبش کیفیت تقریبا در تمام کشورها با پروژه بهبود کیفیت در بخش های تولیدی شروع شد. TQM بعدها در بخش های خدماتی از قبیل بانک، بیمه و در نهایت درسازمان های غیرانتفاعی چون موسسات آموزشی، بهداشتی و… به کارگرفته شده است. در بین عناصر ضروری TQM، تمرکز بر مشتری احتمالا مهمترین عامل است(همان).

 

 

اسکات (1993) بیان می کند که مشتریان و نیازهای آنها است که به سازمان و فعالیت های آن شکل می دهد. تمام شرکت ها تلاش می کنند که بهترین باشند و استراتژی هایی را جهت نیل به اهداف کیفیت خود به کار می گیرند. توسعه TQM به عنوان یک مزیت رقابتی  درنظر گرفته شده است که شرکت ها را کارآمدتر و نوآورتر می سازد. هدف اصلی TQM توسعه یک برنامه برای دستیابی به رضایت مشتری است. با پیروی از قوانین TQM به طور مستمر، شرکت ها می توانند مزیت رقابتی خود را در بلند مدت از طریق سازگاری با نیازهای مشتری، حفظ کنند. کاتلر  TQM را به عنوان بهبود مستمر کیفیت در فرایندهای سازمان، تولیدات و خدمات تعریف می کند. این رویه باید در سرتاسر سازمان، به طور جامع و به وسیله مدیران انجام شود. هدف از این تلاش مستمر، افزایش رضایت مشتری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها یا محدود کردن برخی از هزینه ها است(سازی ، 2000،1-2). 

 

 

انواع سازمان ها، از خصوصی تا دولتی، بزرگ تا کوچک و تولیدی تا خدماتی همه TQM را اعمال می کنند، هرچند این بحث وجود دارد که آیا مفاهیم کلی TQM، ارزش ها، روش ها و ابزارهای آن برای تمام انواع سازمان ها مشابه است. هاگ و استولن (1996) با بیان تفاوت بین سازمانهای تولیدی و خدماتی به این نتیجه رسیدند که مفاهیم اساسی TQM برای تمامی سازمان ها یکسان است، با این تفاوت که سازمان های خدماتی به کندی TQM را می پذیرند(اریکسون ،2004،79).

 

 

امروزه تنها شركتهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسب برخوردارند كه محور اصلی فعالیت موسسه خود را تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداكثر كیفیت قرار داده اند. در واقع حضور موثر و  موفق در بازار رقابتی منطقه ای و جهانی، همراه با استفاده بهینه از تمامی امكانات و بهره برداری مناسب از منابع جدید جهت تولید و ارائه خدمات مطلوب و با كیفیت مناسب براساس رضایتمندی مشتری ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

پس از جنگ جهانی دوم، مدیران صنایع و خدمات در كشورهای مختلف به دلیل عدم اطلاع و توجه كافی به كیفیت و عدم بكارگیری صحیح اجزا آن درفرآیند عملیات، مجبور به تعطیل واحدهای تولیدی و خدماتی خود شدند. در زمانی كه كشورهای غربی درگیر مشكلات بیكاری و ركود اقتصادی بودند، شركتهای ژاپنی با استفاده از نظرات نظریه پردازان علم كیفیت مانند دمینگ، جوران، فیگن بام و ایشی كاوا در راه رشد تولید و خلاقیت و كسب سهم بیشتر بازار قدم های مهمی بر می داشتند. همچنین موسسات تولیدی و خدماتی ژاپن در سایه توجه مناسب به فرهنگ سازمان، بكارگیری مناسب سیستم های صنعتی، بازرگانی و خدماتی و توجه مناسب به عواملی چون مدیریت رفتار و ایجاد انگیزش مناسب و فراهم نمودن جریان اطلاعات فراگیر در بین رده های مختلف سازمانی، سعی در حل مشكلات واحدها و برآورده نمودن خواسته های متغیر مشتریان از طریق بهبود مستمر كیفیت و كاهش هزینه های عملیات خود نموده و آنها همچنین كاهش دوره بازگشت سرمایه را به عنوان اصلی ترین هدف سازمان خود قرار داده اند(كزازی،1378).

 

 

مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریتی است که نیازهای مشترک و اهداف شرکت را جدایی ناپذیر می داند، در تجارت، صنعت و خدمات کاربرد دارد، حداکثر کارآیی و اثربخشی را تضمین می کند، رهبری تجاری را از طریق اعمال حاکمیت در فرآیندها و سیستم ها قوام می بخشد، باعث افزایش کارآیی و نیز جلوگیری از خطاها می شود و سازمان را مطمئن می سازد که کلیه اهداف آن، در جهت برآوردن نیازهای مشتریان است(پترسون ،2008). 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت  70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو  71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

  • ارزیابی عملکرد سازمان با روش ارزیابی متوازن و اولویت بندی پروژه های آن با توسعه عملکرد کیفیت

    ارزیابی عملکرد سازمان با روش ارزیابی متوازن و اولویت بندی پروژه های آن با توسعه عملکرد کیفیت ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان ارزیابی عملکرد شهرداری ها شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری ها ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن کاربرد QFD در…

  • تأثیر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) بر رشد و توسعه اقتصادی ایران

    تأثیر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) بر رشد و توسعه اقتصادی ایران بازارهای جهانی رشد و توسعه اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟ فرایند و مراحل پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تأثیر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) بر رشد…

  • تبلیغات انبوه و نامحدود در تلگرام

    تبلیغات انبوه و نامحدود در تلگرام تلگرام تبلیغات انبوه تبلیغات تلگرام چالش ممبر بازدید نرم افزار تبلیغات انبوه بازاریابی اینترنتی رفتن به سایت اصلی به نام خدا           توجه: این برنامه فقط به 100 نفر اول…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری عملکرد

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری عملکرد کلمات کلیدی : مبانی نظری عملکرد پیشینه تحقیق عملکرد پیشینه داخلی عملکرد پیشینه خارجی عملکرد پیشینه پژوهش عملکرد پیشینه نظری عملکرد ادبیات نظری عملکرد چارچوب نظری عملکرد فصل دوم پایان نامه عملکرد…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار کلمات کلیدی : مبانی نظری نقدشوندگی پیشینه تحقیق نقدشوندگی مبانی نظری نقدشوندگی بازار پیشینه تحقیق نقدشوندگی بازار پیشینه داخلی نقدشوندگی بازار پیشینه خارجی نقدشوندگی بازار پیشینه پژوهش نقدشوندگی بازار پیشینه نظری نقدشوندگی بازار…

  • پرسشنامه تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکردهای شغلی کارکنان بانک ملی شهر اراک از طریق فرآیند دانش

    پرسشنامه تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکردهای شغلی کارکنان بانک ملی شهر اراک از طریق فرآیند دانش پرسشنامه فرهنگ سازمانی پرسشنامه عملکردهای شغلی کارکنان پرسشنامه فرآیند دانش پرسشنامه تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکردهای شغلی کارکنان پرسشنامه فرهنگ سازمانی با فرآیند دانش…

  • پایان نامه کارشناسی تاریخ و باستان شناسی با عنوان تاریخ مهر در ایران از هزارة چهارم تا هزارة اول

    پایان نامه کارشناسی تاریخ و باستان شناسی با عنوان تاریخ مهر در ایران از هزارة چهارم تا هزارة اول ایران باستان تاریخ مهر در ایران شناسائی فرهنگ و تمدن دانلود پایان نامه کارشناسی تاریخ و باستان شناسی با عنوان تاریخ…

  • بررسی تاثیر صورت سود و زیان بر تصمیم گیری سرمایه گذاران و به تبع آن بازده سرمایه گذاران و تغییرات بازده آنها

    بررسی تاثیر صورت سود و زیان بر تصمیم گیری سرمایه گذاران و به تبع آن بازده سرمایه گذاران و تغییرات بازده آنها بازده سهام صورتهای مالی صورت سود و زیان بورس اوراق بهادار تهران رابطه اجزای صورت سود و زیان…

  • تشریح هویت و حقیقت دولت و اساس مسوولیت آن

    تشریح هویت و حقیقت دولت و اساس مسوولیت آن غایت دولت دانلود پایان نامه جبران خسارت دانلود پایان نامه مسوولیت مدنی دولت نظریه های مکاتب سیاسی تشریح هویت و حقیقت دولت و اساس مسوولیت آن دانلود پایان نامه رشته حقوق…

  • گزارش کارآموزی رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی در شرکت طراح سرو سیستم

    گزارش کارآموزی رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی در شرکت طراح سرو سیستم دانلود گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی کامپیوتر دانلود کارآموزی کامپیوتر دانلود گزارش کارآموزی در شرکت طراح سرو سیستم دانلود کارآموزی در شرکت طراح سرو سیستم دانلود گزارش…

  • بررسی نحوه رفع ابهام از اوصاف و مقدار از مورد معامله

    بررسی نحوه رفع ابهام از اوصاف و مقدار از مورد معامله ابهام در معامله ابهام در مورد معامله رفع ابهام از مورد معامله نحوه رفع ابهام از مورد معامله روشهای رفع ابهام از مورد معامله دانلود پایان نامه ابهام در…

  • بررسی عوامل اجتماعی موثر بر روابط فرازناشویی

    بررسی عوامل اجتماعی موثر بر روابط فرازناشویی روابط فرازناشویی نظریه فرا زناشویی روابط فرازناشویی در زنان روابط فرازناشویی در مردان روابط فرازناشویی (علل،پیامد ها،نظریه و درمان) نظریه های جامعه شناختی فرازناشویی نظریه های روانشناختی فرازناشویی عوامل موثر بر روابط فرازناشویی…

  • لزوم اجرایی کردن سیستم ABC در شرکتهای تولیدی

    لزوم اجرایی کردن سیستم ABC در شرکتهای تولیدی سیستم هزینه یابی سنتی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت سیستم ABC در شرکتهای تولیدی لزوم اجرایی کردن سیستم ABC در شرکتهای تولیدی ضرورت پیاده سازی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت…

  • کاربرد نانو تکنولوژی در ازدیاد برداشت نفت و گاز

    کاربرد نانو تکنولوژی در ازدیاد برداشت نفت و گاز ازدیاد برداشت نفت و گاز روشهای ازدیاد برداشت ازدیاد برداشت مخازن روشهای ازدیاد برداشت نفت کاربرد نانوفناوری در ازدیاد برداشت نفت و گاز روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی دانلود مقاله…

  • بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن

    بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن مولفه های مدیریت دانش سبک رهبری توانمندساز سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پیاده سازی موفق مدیریت دانش رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری پایان نامه…

  • پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت

    پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت سیستم قدرت پایداری دینامیكی پایداری در سیستم قدرت پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت دانلود مقالات مهندسی برق دانلود مقالات برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته برق پایداری دینامیكی سیستمهای قدرت      چکیده: در این مقاله…

  • پیشینه حجاب و ارزیابی زوایای اجتماعی و مذهبی حجاب و پوشش در جامعه ایران

    پیشینه حجاب و ارزیابی زوایای اجتماعی و مذهبی حجاب و پوشش در جامعه ایران پایان نامه حجاب و پوشش پایان نامه حجاب و پوشش در جامعه ایران ابعاد تاریخی پوشش و حجاب در ایران ابعاد مذهبی پوشش و حجاب در…

  • ارزیابی و طبقه بندی عوامل و مولفه های حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی

    ارزیابی و طبقه بندی عوامل و مولفه های حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی پایان نامه erp پایان نامه پیاده سازی erp در بانک مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی…

  • گزارش كارآموزی رشته مكانیك خودرو با عنوان تعمیرات خودرو سواری

    گزارش كارآموزی رشته مكانیك خودرو با عنوان تعمیرات خودرو سواری موتور ماشین عیب یابی خودرو تعمیرات خودرو سواری دانلود گزارش كارآموزی رشته مكانیك خودرو دانلود گزارش كارآموزی رشته مكانیك دانلود گزارش كارآموزی مكانیك خودرو دانلود كارآموزی مكانیك خودرو دانلود گزارش…

  • دانلود مقاله کنترل مقاوم

    دانلود مقاله کنترل مقاوم کنترل مقاوم مساله کنترل مقاوم طراحی كنترل كننده های مقاوم دانلود مقاله کنترل مقاوم طراحی پایدار كننده های مقاوم سیستم های قدرت دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته…

  • مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی و بررسی رویکردها و کاربردهای آن

    مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی و بررسی رویکردها و کاربردهای آن شرطی سازی ارزشی شرطی سازی پاولفی رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی کاربردهای شرطی سازی ارزشی مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی پایان نامه شرطی…

  • پاورپوینت تمرین استقامتی: تاثیر آن بر اکسیژن مصرفی بیشینه، اجرا و هوموستاز

    پاورپوینت تمرین استقامتی: تاثیر آن بر اکسیژن مصرفی بیشینه، اجرا و هوموستاز کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت تمرین استقامتی: تاثیر آن بر اکسیژن مصرفی بیشینه، اجرا و هوموستاز پاورپوینت تمرین استقامتی: تاثیر آن بر اکسیژن مصرفی بیشینه، اجرا و هوموستاز…

  • ضرورت آموزش کارکنان در سازمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت

    ضرورت آموزش کارکنان در سازمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت ضرورت آموزش کارکنان ضرورت آموزش کارکنان دولت ضرورت آموزش کارکنان در سازمان ضرورت آموزش ضمن خدمت کارکنان اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان ضرورت آموزش ضمن خدمت…

  • پاورپوینت طراحي ساختار مفهومي اطلاعات ( فصل چهارم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

    پاورپوینت طراحي ساختار مفهومي اطلاعات ( فصل چهارم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل چهارم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل چهارم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان طراحي ساختار مفهومي اطلاعات پاورپوینت طراحي ساختار مفهومي اطلاعات…

  • ارزیابی اثرات زیست محیطی بهره برداری سد

    ارزیابی اثرات زیست محیطی بهره برداری سد ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بهره‌برداری سد ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سد سازی بررسی آثار زیست محیطی سد ارزیابی اثرات زیست محیطی بهره برداری سد رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته محیط زیست ارزیابی اثرات…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی ازدواج

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی ازدواج مبانی نظری غنی سازی ازدواج دانلود مبانی نظری غنی سازی ازدواج مبانی نظری غنی سازی ازدواج تحصیلی پیشینه تحقیق غنی سازی ازدواج ادبیات نظری غنی سازی ازدواج فصل دوم پایان نامه غنی…

  • مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی با عنوان رفتار شهروندی سازمانی

    مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی با عنوان رفتار شهروندی سازمانی سازمان رفتار شهروندی ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی با عنوان رفتار شهروندی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در…

  • پاورپوینت نحوی نشستن (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی)

    پاورپوینت نحوی نشستن (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی) کلمات کلیدی : پاورپوینت نحوی نشستن نحوی نشستن نشستن نادرست ( دو زانو) نشستن نادرست ( چهار زانو) نشستن نادرست (دو زانو به سمت بیرون ) نشسستن نادرست…

  • پروپوزال علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان شرکتهای ارائه دهنده اینترنت

    پروپوزال علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ارزش ویژه برند عوامل موثر بر ارزش ویژه برند ارتباطات دهان به دهان الکترونیکی ارزش ویژه برند شرکتهای ارائه دهنده اینترنت پروپوزال ارزش ویژه برند خدمات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری دو 57 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری دو 57 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات رفتاری مبانی نظری اختلالات رفتاری پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری پیشینه داخلی اختلالات رفتاری پیشینه خارجی اختلالات رفتاری پیشینه پژوهش اختلالات رفتاری پیشینه…