نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا(از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه)

نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا(از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه)

كاهش آلودگی هوا
سیمای جمهوری اسلامی ایران
نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا(از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه)
سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه و پایان نامه رشته محیط زیست
fileina
فروشگاه ساز فایلینا
فروشگاه فایل

رفتن به سایت اصلی

نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا

(از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه)

 

چکیده:

این تحقیق در پی آن است كه با استفاده از نظر كارشناسان محیط زیست و رسانه به بررسی نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش آگاهی مخاطبان برای كاهش آلودگی هوا بپردازد و در نهایت الگوئی از چگونگی محتوا و ساختار برنامه‌های آلودگی هوا پیش روی برنامه‌‌سازان سیما و سازمان‌های متولی محیط زیست كشور بگذارد. در این پژوهش با استفاده از روش كیفی و تكنیك مصاحبه عمیق به جمع‌آوری اطلاعات لازم از كارشناسان و برنامه‌سازان با سابقه حوزه محیط زیست پرداخته شده است. داده‌های اصلی در واقع پاسخ‌ها، نظرات و عقاید كارشناسان است و برای تحلیل داده‌ها از روش مقوله‌بندی و كدگذاری استفاده شده است.

 

نتایج این تحقیق بیانگر این واقعیت است كه سیمای جمهوری اسلامی ایران نتوانسته به عنوان رسانه ملی و همگانی نقش خود را در افزایش اطلاعات مردم، برای رفع مشكلات زیست محیطی بویژه كاهش آلودگی هوا ایفا كند. در واقع آلودگی هوا فقط در مواقعی كه هوا در شرایط هشدار، اضطرار یا بحران قرار گرفته تنها جنبة خبری پیدا كرده است.سیاست‌گذاری در روابط متقابل تلویزیون و سازمان‌های متولی آلودگی هوا، اولویت دادن به برنامه‌های زیست محیطی در سیما، تامین بودجه و امكانات، برجسته‌سازی و تبدیل كاهش آلودگی هوا به مطالبه عمومی، پیگیری مطالبات مردم، وجود مشاور محیط زیست در كنار برنامه‌سازان آلودگی هوا، توجه به همه اقشار مردم و تعیین نوع قالب، رویكرد، مدت و ساعت پخش برنامه با توجه به نوع مخاطب و پیام آلودگی هوا، توسعه زیر ساخت‌های شهری و هماهنگی بین پیام پخش شده از سیما و شرایط محیطی مخاطبان، اعلام وضعیت موجود آلودگی هوای شهر در هر بخش خبری، شرح وظایف شهروندان به زبان ساده و جلب مشاركت آنان، مهمترین نكاتی بود كه توسط كارشناسان برای ایفای نقش تلویزیون در افزایش آگاهی مخاطبان در كاهش آلودگی هوا بیان شد.

 

 

واژگان کلیدی:

افزایش آگاهی

كاهش آلودگی هوا

سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

مقدمه:

«سالهاست كه محیط زیست هم از جنبه ضرورت و هم از حیث اعتبار مورد توجه دولت‌ها و ملت‌ها قرار گرفته و به دغدغه بسیار مهمی در فرآیند انجام فعالیت‌های بشری تبدیل شده است»(كریمی،1387، ص71). اما در كشور ما نسبت به سایر كشورها مساله محیط زیست محروم قلمداد می‌شود و به تبع آن بحث اطلاع رسانی و آموزش با وسایل ارتباط جمعی هم كمتر مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است.آلودگی هوای شهر تهران، یكی از معضلاتی زیست محیطی است كه سالیان سال است شهروندان و محیط زیست كشور را تحت تاثیر خود قرار داده و حتی از یك معضل شهری به یك معضل ملی مبدل شده، به نحوی كه در قانون برنامه چهارم توسعه بطور مشخص به بحث آلودگی هوای شهر تهران و 7 شهر آلوده دیگر توجه شده است (متصدی زرندی،1387،ص13).

 

به طور طبیعی و با توجه به آموزه‌های جهانی در خصوص اهمیت و نقش آموزش شهروندان برای پیشگیری از تخریب محیط زیست شهری و كاهش پیامدهای رفتاری در مواجهه با محیط زیست  باید از وسایل ارتباط جمعی بهره لازم را برد و در این بین تلویزیون را شاید به جرات بتوان مهمترین رسانه جمعی نامید. رسانه‌ای كه با قدرت فوق العاده‌اش قادر است مردم را ساعت‌ها به تماشا وادار سازد بدون آنكه گذشت زمان را متوجه شوند. قرن جاری را اندیشمند ارتباطات مارشال مك لوهان عصر وسایل الكترونیكی نامیده كه بیشترین تاكیدش بر تلویزیون بوده است. او تلویزیون را سرور رسانه‌ها می‌دانست و عقیده داشت كه تلویزیون است كه در قرن جاری همه چیز را مشخص خواهد كرد. «تلویزیون از آنجا كه با اكثر حواس آدمی سر و كار دارد، بیشترین تاثیر احساسی، عاطفی و از همه مهمتر اطلاعاتی را بر انسان می‌گذارد و در نمایشی كردن و ارزش دادن به وقایع، مهارت خاصی دارد» (دادگران، 1383، ص121).در حال حاضر در اقصی نقاط جهان برای بهبود رفتار افراد جامعه با محیط زیست سه رویكرد مورد توجه است: رویكرد بازدارنده، رویكرد اخلاقی و رویكرد مبتنی بر آگاهی جمعی (كریمی،1387). 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 3

واژگان کلیدی: 3

Abstract 4

مقدمه 5

چهارچوب نظری 7

نظریه برجسته سازی 7

نظریه کاشت 8

نظریه اشاعه نوآوری 9

نظریه شکاف آگاهی 9

روش تحقیق 9

جامعه مورد بررسی 10

حجم نمونه 10

نحوه نمونه گیری 10

ثبت و ضبط اطلاعات 10

تحلیل و تفسیر داده‌ها 11

یافته‌ها و نتیجه‌گیری 12

جدول1-5- تاثیر شکاف آگاهی بر اطلاعات آلودگی هوا 16

منابع 24

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر مبانی نظری استراتژیک تغییر دانلود مبانی نظری استراتژیک تغییر پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر ادبیات نظری استراتژیک تغییر فصل دوم پایان نامه استراتژیک تغییر مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر ادبیات و مبانی…

  • پرپوزال بررسی چالشها و راهکارهای امر به حجاب و نهی از بدحجابی

    پرپوزال بررسی چالشها و راهکارهای امر به حجاب و نهی از بدحجابی امر به معروف و نهی از منکر در مساله حجاب امر به معروف و نهی از منکر در مساله بی حجابی بررسی چالشهای امر به معروف و نهی…

  • مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر قواعد برنامه سازی خلاق در رادیو و شناسایی اجزا و خصوصیات آن

    مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر قواعد برنامه سازی خلاق در رادیو و شناسایی اجزا و خصوصیات آن برنامه سازی خلاق در رادیو اصول برنامه سازی خلاق در رادیو شناسایی ابعاد برنامه سازی خلاق در رادیو شناسایی مولفه های برنامه…

  • بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان

    بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان پایان نامه نوآوری سازمانی ضرورت استقرار مدیرت دانش در تامین اجتماعی به کارگیری مولفه های مدیریت دانش در تامین اجتماعی رابطه مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی مولفه های…

  • ارزیابی مشکلات و اختلافات کشورهای منطقه خلیج فارس و منطقه گرایی در آن

    ارزیابی مشکلات و اختلافات کشورهای منطقه خلیج فارس و منطقه گرایی در آن منطقه‌گرایی خاورمیانه منطقه‌گرایی خاورمیانه در ابعاد و حوزه‌های مختلف اختلافات کشورهای منطقه خلیج فارس مشکلات کشورهای منطقه خلیج فارس نقش ایران در ثبات خاورمیانه رفتن به سایت…

  • بررسی الگوریتمهای مسیریابی در شبکه های سنسور بیسیم از جهت مصرف توان

    بررسی الگوریتمهای مسیریابی در شبکه های سنسور بیسیم از جهت مصرف توان پروتکل مسیریابی تجزیه و تحلیل خوشه ای شبکه های حسگر بیسیم مسیریابی شبکه مخابراتی بررسی الگوریتمهای مسیریابی LEACH و PEGASIS از جهت مصرف انرژی بررسی الگوریتمهای مسیریابی در…

  • ضرورت و رویکرد برنامه ریزی توسعه گردشگری و بررسی فرآیند آن

    ضرورت و رویکرد برنامه ریزی توسعه گردشگری و بررسی فرآیند آن برنامه ریزی گردشگری برنامه ریزی توسعه گردشگری فرآیند برنامه ریزی توسعه گردشگری ضرورت برنامه ریزی توسعه گردشگری دانلود تحقیق برنامه ریزی گردشگری دانلود تحقیق برنامه ریزی توسعه گردشگری روش‌های…

  • زبان عربی ، زبان وحی و متون اسلامی

    زبان عربی ، زبان وحی و متون اسلامی زبان وحی دانلود مقاله زبان عربی ، زبان وحی و متون اسلامی رابطه زبان وحی و زبان عربی انواع تفسیرو کتب تفسیر سنت چیست؟ رابطه قرآن و سنت ابعاد سنت اصطلاحات حدیث…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​راهبردهای مقابله ای با استرس

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​راهبردهای مقابله ای با استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​راهبردهای مقابله ای با استرس مبانی نظری ​​​​​​​راهبردهای مقابله ای با استرس پیشینه تحقیق ​​​​​​​راهبردهای مقابله ای با استرس پیشینه داخلی ​​​​​​​راهبردهای مقابله…

  • نگرش حقوق بین الملل در مقابل جدائی طلبی

    نگرش حقوق بین الملل در مقابل جدائی طلبی جدائی یک جانبه حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی جدائی چاره ساز حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی نگرش حقوق بین الملل در مقابل جدائی طلبی دانلود پایان نامه نگرش حقوق بین…

  • قوه قاهره و آثار آن بر مسئولیت قراردادی در حقوق ایران

    قوه قاهره و آثار آن بر مسئولیت قراردادی در حقوق ایران بررسی تطبیقی قوه ی قاهره قوه قاهره در حقوق ایران فورس ماژور در حقوق ایران اثر فورس ماژور بر قرارداد شرایط تحقق قوه قاهره در حقوق ایران نقش قوه…

  • پاورپوینت تصميم‌گيري در مديريت و فرايند تحليل سلسله مراتبي(AHP )

    پاورپوینت تصميم‌گيري در مديريت و فرايند تحليل سلسله مراتبي(AHP ) پاورپوینت تصميم‌گيري در مديريت و فرايند تحليل سلسله مراتبي(AHP ) پاورپوینت تصميم‌گيري در مديريت پاورپوینت فرايند تحليل سلسله مراتبي(AHP ) انواع تقسيم‌بندي‌ تصميم‌گيري فرايند تحليل سلسله مراتبي رويكردهاي تصميم‌گيري انواع…

  • پاورپوینت طراحی و تجزیه و تحلیل شغل

    پاورپوینت طراحی و تجزیه و تحلیل شغل دانلود رایگان پاورپوینت طراحی و تجزیه و تحلیل شغل پاورپوینت طراحی و تجزیه و تحلیل شغل طراحی مشاغل چهار شیوه متفاوت در طراحی شغل تجزیه و تحلیل مشاغل (کارشکافی) روش‌های تجزیه و تحلیل…

  • بررسی تکثر سیاسی احزاب قبل و بعد از انقلاب در ایران

    بررسی تکثر سیاسی احزاب قبل و بعد از انقلاب در ایران احزاب سیاسی در ایران تکثر سیاسی احزاب در ایران تکثر سیاسی احزاب قبل از انقلاب تکثر سیاسی احزاب بعد از انقلاب دانلود تحقیق احزاب سیاسی در ایران فعالیت احزاب…

  • بررسی فقهی حقوقی حق حبس در معاملات معاوضی

    بررسی فقهی حقوقی حق حبس در معاملات معاوضی آثار اعمال حق حبس موجبات زوال حق حبس موارد پیدایش حق حبس حق حبس در معاملات معاوضی حق حبس در معاملات حق حبس در فقه اهل سنت حق حبس در فقه شافعی…

  • پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری

    پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر پرسشنامه ارزش ویژه برند مدل آکر پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند پرسشنامه ارزش برند پرسشنامه…

  • مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر با عنوان سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی

    مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر با عنوان سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی دانلود مقالات ترجمه شده رشته کامپیوتر دانلود مقاله سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی دانلود مقالات ترجمه شده کامپیوتر دانلود مقالات ترجمه شده ‏‎MDA سیستم…

  • ارزیابی دلایل حضور یا عدم حضور دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه

    ارزیابی دلایل حضور یا عدم حضور دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه فعالیتهای ورزشی فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه فعالیتهای ورزشی دانش آموزان ارزیابی دلایل حضور یا عدم حضور دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه علل…

  • پاورپوینت کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده

    پاورپوینت کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده کلمات کلیدی : دانلود رایگان پاورپوینت کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده پاورپوینت کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده پاورپوینت کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر ترجمه…

  • خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی

    خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران نوشته دکتر لک زائی مربوط به درس سمینار…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های مربوط به شادکامی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه های مربوط به شادکامی مبانی نظری نظریه های مربوط به شادکامی دانلود مبانی نظری نظریه های مربوط به شادکامی پیشینه تحقیق نظریه های مربوط به شادکامی ادبیات نظری نظریه های مربوط به شادکامی فصل…

  • روستای حسین اباد اسلامشهر

    روستای حسین اباد اسلامشهر دانلود مقاله روستای حسین اباد اسلامشهر توپوگرافی زمین شناسی جغرافیای طبیعی روستای حسین اباد اسلامشهر سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان نامه رشته جغرافیا fileina…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه ادبیات نظری ارزیابی عملکرد کارکنان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شرطی سازی ارزشی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق شرطی سازی ارزشی مبانی نظری شرطی سازی ارزشی ادبیات نظری شرطی سازی ارزشی چارچوب نظری شرطی سازی ارزشی فصل دوم پایان نامه شرطی سازی ارزشی دانلود مبانی نظری شرطی سازی ارزشی پیشینه شرطی سازی ارزشی…

  • ماهیت نقدشوندگی و ریسک نقدشوندگی بازر و سهام

    ماهیت نقدشوندگی و ریسک نقدشوندگی بازر و سهام کلمات کلیدی : نقدشوندگی آمیهود اهمیت نقدشوندگی افزایش نقدشوندگی سهام تعریف نقدشوندگی سهام نقدشوندگی سهام چیست نقدشوندگی سهام در بورس اهمیت نقدشوندگی در بازار ریسک نقدشوندگی بازر و سهام نقدشوندگی سهام و…

  • مبانی نظری تاثیر عوامل اقتصادی، فردی و سازمانی بر بروز فساد اداری

    مبانی نظری تاثیر عوامل اقتصادی، فردی و سازمانی بر بروز فساد اداری مولفه های فساد اداری آسیب شناسی فساد اداری در ایران عوامل موثر بر فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد اداری فساد اداری سازمانهای دولتی فساد اداری در…

  • پرسشنامه استاندارد ارزیابی اثرات اینترنت بر بازاریابی

    پرسشنامه استاندارد ارزیابی اثرات اینترنت بر بازاریابی تاثیر اینترنت بر بازاریابی پرسشنامه رایگان بازاریابی اینترنتی دانلود پرسشنامه بازاریابی اینترنتی پرسشنامه استاندارد بازاریابی اینترنتی دانلود پرسشنامه تحقیقات بازاریابی پرسشنامه تاثیر اینترنت بر بازاریابی پرسشنامه بررسی تاثیر اینترنت بر بازاریابی رفتن به…

  • پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز 30 سوالی

    پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز 30 سوالی کلمات کلیدی : پرسشنامه هوش هیجانی پرسشنامه هوش هیجانی برادبری روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی نمره گذاری پرسشنامه هوش هیجانی پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز روایی و پایایی پرسشنامه هوش…

  • پاورپوینت خلاصه کتاب تحقیق در عملیات (1) تألیف دکتر عادل آذر

    پاورپوینت خلاصه کتاب تحقیق در عملیات (1) تألیف دکتر عادل آذر کلمات کلیدی : پاورپوینت خلاصه کتاب تحقیق در عملیات (1) تألیف دکتر عادل آذر خلاصه کتاب تحقیق در عملیات (1) دکتر عادل آذر پاورپوینت کتاب تحقیق در عملیات 1…

  • مفهوم غرر و بررسی آن در عرف و قانون

    مفهوم غرر و بررسی آن در عرف و قانون قاعده غرر مفهوم غرر قاعده غرری بررسی غرر در عرف بررسی غرر در قانون دانلود پایان نامه قاعده غرر مفهوم غرر و بررسی آن در عرف و قانون دانلود پایان نامه…